Tunnukset

TKO-älyn nauha

TKO-älyn nauha on väritykseltään musta-kelta-musta. Sitä kannetaan tunnuksena kaikissa soveliaissa juhlatilaisuuksissa, kuten esimerkiksi omat ja muiden järjestöjen ja osakuntien vuosijuhlat ja muut pöytäjuhlat; siis aina kun kutsussa mainitaan akateemiset kunniamerkit tai -nauhat. TKO-älyn jäsenet voivat lunastaa TKO-älyn nauhaa TKO-älyn hallituksen jäseniltä Gurulassa.

TKO-älyn Kumiankka-pinssi

Pinssiä käytetään yhdessä TKO-älyn nauhan tai kunnianauhan kanssa samoissa tilaisuuksissa. Kumiankka voidaan myöntää sellaisille järjestön jäsenille, jotka ovat osoittaneet vastuullisuutta ja oma-aloitteisuutta virassaan, tehneet pidempi-aikaista työtä pienemmissä viroissa tai toimineet muuten järjestön hyväksi. Merkkeinä edeltävistä voidaan pitää selkeästi hyvin hoidettua tiimin vastuuvirkaa, useamman vuoden toimintaa toimihenkilönä tai merkittävää osallisuutta johonkin kertaluontoiseen projektiin. Perusteena voi myös toimia yhdistelmä edellämainittuja tai jokin muu vastaava suoritus. Ansiomerkki voidaan myöntää myös järjestön ulkopuoliselle henkilölle tai sidosryhmäläiselle. Kumiankka-pinssi toimii myös hallituksen jäsenen edustusmerkkinä viran alusta asti, jonka päätyttyä hallituksen jäsen saa pitää pinssin tunnustuksena hallitustyöstä.

Kumiankan myöntää hallitus itse omassa kokouksessaan. Järjestön jäsenet voivat ehdottaa hallitukselle ansiomerkin saajaa. Vuodessa myönnetään Kumiankka-pinssiä 7-10 kappaletta.

TKO-älyn Tietoankka-pinssi

Tietoankka voidaan myöntää sellaisille järjestön jäsenille, jotka ovat osoittaneet poikkeuksellisen suurta kiinnostusta järjestön toimintaa kohtaan pidemmällä aikavälillä tai muuten edistäneet järjestön toimintaa merkittävästi. Merkkeinä edeltävistä voidaan pitää esimerkiksi usean vuoden mittainen aktiivinen työskentely virassa, joka vaatii vastuullisuutta ja oma-aloitteisuutta, tai vetovastuuta merkittävissä kertaluontoisissa projekteissa, jotka hyödyttävät ainejärjestöä ja kehittävät sen toimintaa. Perusteena voi myös toimia yhdistelmä molempia edellämainittuja tai jokin muu vastaava suoritus. Ansiomerkki voidaan myöntää myös järjestön ulkopuoliselle henkilölle tai sidosryhmäläiselle.

Tietoankan myöntää työryhmä, johon kuuluu hallituksen edustus sekä kiinostuneita Tietoankan tai kunnianauhan saaneita henkilöitä. Työryhmä tekee ehdotuksen, jonka hyväksymisestä päättää hallitus. Työryhmän jäsenet eivät voi ehdottaa itseään ansiomerkin saajiksi. Vuodessa myönnetään Tietoankka-pinssiä 2-5 kappaletta.

Kunnianauha

Vuodesta 1996 alkaen vanhoja puheenjohtajia ja merkittävimpiä järjestöaktiiveja on palkittu vuosijuhlissa TKO-älyn keltaisella kunnianauhalla. Nauhaperinteen aloitti Minna Romppainen ja listan palkituista henkilöistä kokosi Timo Oksala vuonna 2006.

TKO-älyn keltaisen kunnianauhan voi saada henkilö, joka on toiminut yhdistyksessä vähintään kolme vuotta, joista vähintään yhden vuoden puheenjohtajana, varapuheenjohtajana tai muussa vaativassa ja tärkeässä tehtävässä.

Henkilön tulee olla osoittanut aktiivisuutta ja vastuuntuntoa tehtäviensä hoidossa ja hän on välittänyt positiivista kuvaa yhdistyksestä ulospäin. Henkilö on omilla toimillaan edistänyt yhdistyksen toiminnan kehitystä ja on muutoinkin esiintynyt esimerkkinä yhdistyksen muille jäsenille.

Kunnianauhan jakamisesta päättää tavallisesti hallituksen puheenjohtaja yhdessä aikaisemmin nauhan saaneiden henkilöiden kanssa, mutta myös muita mielipiteitä voidaan kuulla ennen varsinaisen päätöksen tekemistä.

TKO-älyn nauhan ja pinssien käyttämisestä

Järjestön värejä kannetaan niiden arvolle sopivalla tavalla, miehet oikealla olalla ja naiset vasemmalla olalla. Hyvä muistisääntö on, että akateemiset nauhaperinteet juontavat juurensa miekan nauhaan. Oikeakätinen mies pitää miekkaa vasemmalla kyljellä, joten nauha kulkee oikean olkapään yli. Naiset voivat myös tehdä nauhastaan ruusukkeen, sillä nauha ei saa koskettaa paljasta ihoa. Ruusuketta naiset pitävät vasemmalla puolella, kuten nauhaakin. Sopiva paikka on noin kämmenen kokoinen alue olkapään alapuolella. Mikäli nainen haluaa käyttää nauhaa pitkänä olkaimettoman iltapuvun kanssa, tulee se virittää kulkemaan puvun yläreunasta, ei yli olkapään.

Jos omistat useamman järjestön tai osakunnan värit, kerralla on tyylikästä pitää enintään kolmea nauhaa. Tietenkin oman järjestön ruusuke tai nauha on ylimpänä asussa. Joillekin aktiivisille ihmisille kertyy nauhoja huomattavasti kolmea yhtä aikaa kannettavaa enemmän. Valitettavasti ei ole tapaa, jolla kaikkia tärkeitä nauhoja voisi käyttää kerralla. Miehillä muiden nauhojen kiinnittäminen pahvilevyyn ja levyn kantaminen rintataskussa ei ole suositeltava tapa. Suositeltava ei ole myöskään naisilla toisinaan nähty vyötäröltä riippuva nauha, johon kiinnitetään muita nauhoja rusetteina, sillä nauhoja ei ole todellakaan tarkoitettu kannettaviksi polven tienoilla.

Nauhoja ja pinssejä ei käytetä sotilaspukujen tai muiden virkapukujen eikä kansallispukujen kanssa. Sopimattomia ovat myös haalarit, urheiluasut ja muut epäviralliset asut. Joitakin tunnuksia näkee kannettavan farkkujen ja villapaitojenkin kanssa, mutta hyvänä perusrajana voisi pitää siistiä asua, jota vapaampiin asuihin tunnukset eivät kuulu.

Ansiopinssejä käytetään joko nauhan kanssa samaa aikaan tai erillään. Pinssiä voi pitää puvun takin vasemmassa rintapielessä ja muissa asusteissa vastaavalla kohdalla.

Ansiopinssejä ja kunnianauhoja on perinteisesti jaettu järjestön vuosijuhlissa.

TKO-älyn kunnianauhalla palkitut vuosina 96-23

• Juhani Vuorio